فیلم سینمایی شیشلیک 2024-06-05
فیلم سینمایی شیشلیک به روی پرده سینماها می رود
گاهی در فضایی بسیار تلخ و کابوس وار، گاهی در نگاهی طنز آلود و گاهی نیز فانتزی. همچنین در بخش بررسی فیلم شیشلیک 2 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از شیشلیک پرداختهاند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم شیشلیک در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم شیشلیک 6 عدد، گردآوری و درج شده است.
سریال سودا
در سینمای اعلای کمدی از همان نقطه شروع فیلم، درام جهت و سوی داستانگویی صحیح خود را پیدا میکند. یک فیلم با الگوهای ژانری ِ “کمدی”، بیش از هر مدل و فرم روایی دیگری “شخصیت محور” است. این مدعا مطلقا به این معنا نیست که فیلمهای کمدی ابدا “موقعیتمحور” نیستند، بساکه این گزاره یک روایت کمدی را حتی در “موقعیتمحورترین” فرم ممکن هم در ارتباط ساختاری با یک یا چند شخصیت محوری و با یک یا چند شخصیت فرعی در دراماتیزه و کمدی شدن “موقعیت” بر میشمارد.
یعنی اگر شما به اندازه کافی برای حیات خود پول نداشته باشید، بردهی بیاختیار پول خواهید شد؛ همان شرایطی که طبقهی متوسط به آن گذران زندگی میگویند. مردم که همگی کارگر یا بیکارند، تحت تاثیر پروپاگاندای تبلیغاتی ایجاد شده توسط مدیر کارخانه و مدرسه قرار دارند و معنای زندگی برای آنها فقط کار کردن و شُکر کردن از وضعیت موجود است. حتی اگر شش ماه است که حقوق نگرفتهاند، حتی اگر برق آنها قطع میشود، حتی اگر آب لوله کشی ندارند و حتی اگر نمیتوانند فوتبال ببینند و تا دیر وقت بیدار بمانند. شیشلیک در یک سوم پایانی اما نمیتواند قصه خوبی که مطرح کرده را به پیش ببرد.
معرفی سریال Alien : Earth بیگانه: زمین زمان پخش و تریلر
رضا عطاران پس از درخشش در فیلم هزارپا ، اینبار در فیلم شیشلیک جلوی دوربین میرود. نویسندگی امیر مهدی ژوله از دیگر عواملی بوده که موجب محبوبیت این اثر شده است . او در پروژه های بزرگی همچون برره، مرد هزار چهره و… رد پای برجسته دارد . به همین جهت انتظار می رود تا اثر جدید او هم بتواند به شیوه ای مناسب در بین مردم جای خود را باز کند .
این حجم از نماد پردازی در فیلم برای بیان این درد، مانند دیوارنویسیها، صفها، شعارها و... برای نشان دادن تضاد بین طبقه فرودست با فرادست، اغراق شده است و کارکردِ اشتباهی دارد. از مهمترین نمادها در فیلم نمادِ «پشم» است، که به خود فیلم هم سرایت کرده است. احتمالا پس از جشنواره سی و نهم، منتقدان درباره نوشته اش بسیار خواهند گفت و بسیار خواهیم شنید.
داستان شیشلیک درباره ساکنان حاشیه نشین فقیری است که همگی ذیل کارخانجات پشم ایران مشغول به فعالیت هستند، و فرزندان آنها نیز در مدرسه پشم ایران درس میخوانند. دو نهاد حاکم بر اقتصاد و فرهنگ آنها (کارخانه و مدرسه) با ایجاد شرایط عجیبی، آنها را از خوردن گوشت بر حذر میدارند و مردم را به قناعت و صبر و گرسنگی تشویق میکنند. این نهادها خوردن گوشت و شکمچرانی و سیری را فعلی بد و آسیب رسان در زندگی تعریف میکنند. کمدیای نمادپردازانه و منتقدانه با مایههای پررنگ سیاسی و اجتماعی، که ایده اصلی جسورانه و عجیبی دارد و میخواهد هجویه تند و تیزی باشد.
ست، اثری با حضور چهرههای مطرح سینمای کشور که در آن بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور در آن به ایفای نقش می پردازند. از قصه فیلم «شیشلیک» که امیرمهدی ژوله آن را نوشته است تا ترکیب جذاب گروه بازیگران، این فیلم را به یکی از مهمترین و کنجکاوی برانگیزترین فیلمهای جشنواره سی و نهم تبدیل کرده است. بازیگران فیلم شیشلیک چه کسانی هستند؟ در شیشلیک بازیگرانی چون رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مهلقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدیفر و جمشید هاشمپور به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم شیشلیک حدود 8 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان شیشلیک را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. متوسط سن بازیگران شیشلیک براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 47 سال است که نشان میدهد بازیگران شیشلیک عمدتا از میانسالان هستند.
فیلم های حبیب رضایی
بهعلاوه در سکانس میانی فیلم، رئیس کارخانه مقداری پای مرغ را بهعنوان پاداش برای شخصیت محوری (کارگر کارخانه) در نظر میگیرد و یا آن سکانسهای سخنرانی رئیس کارخانه برای کارگران، همگی تصدیق کننده این رویکرد مضمونی روایت فیلم هستند. در نهایت تم فیلم به پیروزی پرولتاریا (طبقه کارگر) و تشکیل جامعهای میانجامد که در آن مالکیت خصوصی و سیطره بورژاواهایی چون رئیس کارخانه برچیده شده و ابزارهای تولید و اموال بین کارگران توزیع میشود. نکته مهم در ششمین ساخته محمدحسین مهدویان بدون شک حضور رضا عطاران به عنوان بازیگر است، اتفاقی که نشان می دهد مهدویان همچنان در انتخاب بازیگران خود به دنبال ماجراجویی است. مهدویان با سریال «روزهای زمستان» و مستند «ترور سرچشمه» سبکِ فیلم داستانی-مستندنما را انتخاب، و این سبک را با فیلم خوب ایستاده در غبار در سینمای ایران زنده کرد. او از نبوغ و جسارتش در ساخت اولین فیلمش استفاده کرده است و با فیلمهای بعدی که ساخت (ماجرای نیمروز، لاتاری، رد خون و درخت گردو) بهعنوان استعدادی نوظهور و مهم در سینمای ایران خود را معرفی کرد.
اما در مورد مسئله تظاهر و ریا که توئیست اصلی فیلم شیشلیک است نیز، همین فقرِ بیان را به وضوح میبینیم. تعریفی کاریکاتوری از ریا و تظاهر در مسئولان و سیستم منجر به کاریکاتوریزه شدن مفاهیم دیگری مانند کارگر و فقر میشود. تفاوت کمدیِ شیشلیک با دیگر کمدیهای تجاری بدنه در این است که، هر چند از داستانی مبتنی بر شوخیهای روزمره و شکواییههای تلخ اینستاگرامی نشات میگیرد، اما میخواهد با طنزی به ظاهر سیاسی و شوخی های یکبار مصرف مخاطب را به فکر وادارد.
به نظر بنده این فیلم قطعا جزو رکورد داران سینمای ایران شده است چون پولسازترین بازیگر سینمای ایران یعنی رضا عطاران ایفای نقش کرده و مهدویان کارگردانی آن را برعهده داشته است. شیشلیک فیلمی به تهیهکنندگی محمدرضا منصوری، نویسندگی امیرمهدی ژوله و کارگردانی محمدحسین مهدویان است. آثار مهدویان در دورههای قبلی جشنواره با استقبال مخاطبین و منتقدین روبرو شدند. مهدویان برای ساخت فیلم ایستاده در غبار مورد تحسین قرار گرفت و این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد.وی برای فیلم ماجرای نیمروز برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت نمود. مهدویان برای ساخت فیلم درخت گردو برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم که محصول سال ۱۳۹۹است، اولین تجربه محمدحسین مهدویان در قالب فیلم های کمدی است.اثر جدید مهدویان یکی از فیلمهای حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است.
در مدرسهای که بچههایش حق ندارند حتی پاستیل به مدرسه بیاورند چرا که یک خوردنی لاکچری محسوب میشود، مدیر مدرسه نیز در به در دنبال آن «بی ادب» و «گستاخی» است که شیشلیک را یاد بچه مردم داده است. در همین راستا فیلم “شیشلیک” هم در هموار کردن سیر افولی سینمای کمدی ایران، از هیچ رکنی دریغ نکرده است. شیشلیک در بهترین حالت تصاویر بههم چسبیدهایست که اندک جرعهای از پایبندی به پرداخت و ریشههای صحیح کمدی در آن یافت نمیگردد. از سوی دیگر استفاده زیاد از نماد و سمبل، به واقع یک رویکردِ اشتباه در نوشتن است. چرا که از سویی بهراحتی قابل انکار است و از سوی دیگر، موجب توهم کارگردان از اثری فراتر از سطحی ساختن است.
مثلا حرکات زوم، کمپوزوسیونهای شکیل و متقارن، حرکات زائد دوربین در روایتِ رویدادهای فاقد کنش و حرکت، اینها همگی کارکرد زیباشناختیشان بیشتر همخوان با الگوهای ژانر “تریلر” و “ملودرام” است تا کمدی. یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران، تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه ای برایش رقم خورده است، طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانواده اش برمی آید. ایده خلاقانه اغراق آمیزی شبیه به حکومتهای شبه کمونیستی و توتالیتر، که کنترل زندگی عقاید و افکار مردم را در دست دارند. طوریکه در این شهر خیالی تعریف شده، افرادی در راه گرسنگی در پنجاه و اندی سال پیش شهید شدهاند و نماد قهرمانهای این شهر خیالی هستند، و هر ساله برای آنها یادبود برگزار میشود. به نحوی که ما در پرده اول فیلم شیشلیک نمیدانیم داستان چیست، قصه اصلی چه میخواهد بگوید، و کارگردان سعی در معرفی جهان و شخصیتهایش میماند.
در نهایت این اثر توانست برای بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مقام سوم برسد و در دیگر بخش ها نتوانست جایزه ای را کسب کند . اما ماهیت کمدی این اثردر مقایسه با سطح جوایزی که نامزد شد، در نوع خود قابل ستایش است . برخی فیلم را توهین به طبقه کارگر میخوانند، فیلم را توهین به مردم فقیر میخوانند و از این مساله دلخور میشوند. در سالن سینمایی که فیلم را در آن میدیدیم، این افکار از دهان مردم خارج میشد. برخی از سکانسها را هضم نکرد بودند و به اصطلاح بهشان زور آمده بود که چنین چیزی را ببینند. به عنوان مثال سکانسی که عطاران در یک عروسی لاکچری، پیش مهمانان پولدار از بدبختی و نداریشان درباره خرید یک شیشلیک صحبت میکند و مردم به خیال اینکه او یک کمدین است، به حرفهایش میخندند.
افزون بر “هجو”، “هزل” هم جزئی جداییناپذیر از فرم رواییِ “شیشلیک” به شمار میآید. در جایجای فیلم شوخیها و الفاظ رکیک بهکار گرفته میشوند و در نهایت هم به خرده وقایع مطایبهآمیز گره میخورند. بهعبارتی، “شیشلیک” سینمای عامهپسند را نوعی تحمیق توده (مخاطب) و واقعیتهای اجتماعی را دستمایهای بهجهت بازاری و تجاری شدن فرهنگ تعبیر میکند.
دانلود سریال رویای نیمه شب
همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم شیشلیک، حواشی فیلم شیشلیک، دیالوگ برتر فیلم شیشلیک، سوتی فیلم شیشلیک و نقد فیلم شیشلیک هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم. افزون بر این فرم روایت آنچنان مینماید که مقاصد به ظاهر اصلاحطلبانه و اجتماعی را با به تصویر کشیدن فقر و فرومایگی طبقه کارگر، همراه با زبانی مطایبهآمیز نشان دهد. اما همانطور که پیشتر هم گفته شد، ابعاد مضمونی روایت فیلم زیر سایه فرم کمدی “هزل” و “هجو” به کلی گم میشوند. شکاف جدیای میان متن و اجرا به چشم میآید، که نشانگر بی اثر بودن کارگردانی مهدویان دارد.
خط داستان فیلم کمرنگ است؛ به غیر از کشمکش خستهکننده روایت (پیدا کردن فردی که مزه شیشلیک را به دهان دختر پرسوناژ محوری انداخته و تهیه شیشلیک برای دختربچه) مابقی توالی رویدادهای فیلم تماماً زائد هستند. افزون بر این، در بین شاکلهی روایی سکانسهای فیلم، آنچنان از رویدادهای موقعیتهای کمدی و فکاهی خبری نیست؛ مثلا در سکانس کارخانه، پرسوناژ محوری با برادر زنش به طرز گرمی مشغول گفتگو و به آغوش کشیدن یکدیگر میشوند که در نگاه مخاطب جور دیگری برداشت میشود!! ؛ البته که این سکانس گفتمان و به آغوش کشیدنهای صمیمانه به شکل موتیف در دیگر موقعیتهای داستانی چندین بار تکرار هم میشود، بیآنکه اصلا رابطه علی و معلولی با دیگر رویدادهای داستانی آن سکانس مربوطه را داشته باشند. و یا سکانسی که پرسوناژ محوری فیلم با وعده برادر زنش برای بدست آوردن یک پرس شیشلیک در باغ ویلایی حاضر میشود، که در نهایت هم بهجز چند چند دیالوگ ِ “صحنهپرکن” خبری از ابژه داستانی ِ شیشلیک هم نیست. و یا سکانسیهایی که مادر کودک به برپایی دورههای آموزش آشپزی و نحوه صحیح برخورد با شوهران میپردازد و … . از دیرباز، مقوله “هنر”در قالبهای گوناگونی همچون نوشتار، بیان، شکل، تصویر و نمایش به انتقال و زبانآوری در اقسام تراژدی، طنز، درام و … پرداخته است.
رضا عطاران با بیش از ۵.۵ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، از مطرح ترین چهره های اینستاگرامی فیلم شیشلیک است. او بیش از ۲۸۰ پست به اشتراک گذاشته و چند عکس از هنرنمایی اش در فیلم شیشلیک نیز به اشتراک گذاشت. از دیگر عوامل اثر میتوان به حمید بخشینژاد مسئول هنروران فیلم شیشلیک، اشاره کرد. در مجموع بیش از 12 نفر در تولید فیلم شیشلیک نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
تماشاگران فیلم شیشلیک نیز دست کمی از همان قشر پولدار ندارند که در عروسی خوش رنگ و لعابشان، به بدبختیهای یک کارگر از طبقه فرودست جامعه میخندند. تماشاگران نیز به هر شوخی فیلم که میخندند، در حال خندیدن به فقر هستند. شاید جهانی که فیلمساز ساخته برای ما یک دنیای فانتزی و خیالی باشد، اما در حوالی تهران که چه عرض کنم، در خود همین پایتخت دود و سیاه، این نوع زندگیها وجود دارد. زندگی کارگری که باید برای یک لقمه نان و سیب زمینی بله قربان گو باشد و واقعا درک سیاسی خاصی هم از وضعیت ندارد چرا که زمانه اجازه نداده تا بتواند به این مسائل فکر کند. سیاستی وجود دارد که تا وقتی مردم گشنه هستند، به فکر سیر کردن شکمشان هستند و وقت برای کار دیگری ندارند. پلات فیلم از این قرار است که کارگر کارخانهای با تکیه بر رهنمودهای رئیس خود، راه و رسم قناعتورزی را برای زندگی فقیرانهی خانواده سه نفرهاش در پیش گرفته.
افتخارات و جوایز فیلم شیشلیک
بیانی که تماشاگر و مخاطب را همسو با مفهوم این گزاره کند، نه اینکه از اهمیت این موضوع مهم کاسته شود. داستان از جایی شکل میگیرد که دختر بچه این خانواده، از غذایی (شیشلیک) صحبت میکند که خوردن آن از طرف مسئولان نکوهیده است. فیلم شیشلیک با انتخاب لحن کمدی سعی در ساختن جهان اتوپیایی و بی مکانی، بی زمانی خود دارد، که در آن توده انسانها کارگر و اقلیت صاحب قدرت محسوب میشوند.
ادعایی که البته سینماگری مانند فریدون جیرانی آن را رد میکند و میگوید که شیشلیک یک فیلم کمدی اجتماعی است، فیلمنامه بسیار خوبی از مهدی ژوله دارد که این تبلیغ را بکنم که جزو فیلمنامههای کمدی اجتماعی قشنگ امسال است. همه ما میدانیم در سینمای بسته امروز و در خفقانی که به وجود آمده، ساخت یک فیلم سیاسی که برخلاف آثار اوج و حوزه هنری و... فیلمهای سیاسی که امروزه بوی انتقاد دارند همگی برخاسته از نهادهایی خاص هستند و با هدفی مشخص به تخریب جناحی خاص میپردازند.
فیلم های پژمان بازغی
ایده روی کاغذِ شیشلیک که پتانسیلی قوی برای پرداختن به مسائل مختلف جامعه در قالب طنز است، به هدر رفته و جهان فانتزی خلق شده، برای مخاطبان محلی از اِعراب ندارد. فیلم شیشلیک، روایت خانوادهای است که در روستایی در اطراف تهران با فقر شدید مالی زندگی میکنند. در این روستا زندگی همه شبیه به هم است و قواعد عجیبی از سوی مسئولان و سرمایه داران شهر، بر مردم حاکم است.
یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران، تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانهای برایش رقم خوردهاست، طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانوادهاش برمیآید و... از مباحث روایت، فرم و محتوا که بگذریم، دکوپاژ و تکنیک فیلم عملاً نمایش یک چرخه تکرار شونده است؛ تک نماهای دیوار نوشتهها با شعار قناعتورزی، زوم به داخلهای شلاقی و کند در صحنههای گفتمانهای گرم! پرسوناژ محوری و برادر زن، شوکه شدن مادر از شنیدن ماجرای شیشلیک خوردن فرزندش، نگاه سربالا و سر پایین دوربین در سکانسهاس سخنرانی مدیر کارخانه برای کارگران و یا میزانسنهای پر رفت و آمد در سکانسهای خانه و مدرسه. البته که این چرخه دکوپاژ سردرگم است؛ نه زیباشناختی واحدی دارد و نه با ساختار رواییِ ژانر “کمدی” و اقسام آن همخوان است.
این فیلم به کارگردانی محمد حسین مهدویان، نویسندگی امیرمهدی ژوله و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری ساخته شده است. فیلم سینمایی شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان و با حضور ستارگان سینما در عرصه کمدی در مسیر اکران سینما قرار گرفت. اما این فیلم نسبت به فیلمهای گذشته محمدحسین مهدویان کاملا متفاوت خواهد بود.
بازیگران و خلاصه داستان سریال جنگجویان کوهستان
پرداختهای کمدیِ “شیشلیک” بهقدری به هجویات و هزلیات فکاهی توجه نشان میدهد که از زبانآوریهای عمیق اجتماعی، سیاسی و … فاصله میگیرد. جدا از اغراق در نماد پردازی، نگاه سخیف و غیر انسانی به کارگر و درنیامدن تقابل شعار و عمل، جا دارد از سکانس مهمی ذکر کنم که تناقض و وضعیت گروتسکی که از آن سخن گفتیمرا نشان میدهد. جایی که رضا عطاران برای بهدست آوردن شیشلیک در یک مهمانی برنامه اجرا میکند، و از درماندگی و دردش از دست نیافتن به شیشلیک و خواسته دختر کوچکش میگوید.
آن هم (با برگزاری جشن گرسنگان) که خودِ جمله داخل پرانتز، تناقضی قابل فکر برای اهل اندیشه است. اما شکل داستانگویی ِ بیمایه و کم بضاعت “شیشلیک” درست برخلاف رویه گزاره مذکور عمل میکند. جامعهای که کوری را بهعنوان صفت خوب قبول کرده است، اکنون با گفتن این اکت نمیتواند انقلابی روشنگر در خود ایجاد کند. البته که فیلم در آخر (خواسته تبلت بعد از شیشلیک) به همین نکته نیز اشاره دارد، که این اکت برای بینایی کافی نیست و یک جامعهی نابینا برای دیدن، دلیلهای مهمتر و حادثهای غنیتری را میطلبد. راهکارهای جامعه سنتی برای سازگاری میان فقرا و ثروتمندان، همچون تاکید بر معنویت و بینیازی و آموزههای قناعت در زندگی فقیرانه، در جامعه امروز دیگر چندان کارا نیست. جامعه مصرفی بنا بر منطقِ درونی خود، مسئله فقر را به نحوی دیگر، و دقیقا با راهکاری در تضاد با راهکارِ پیشین رفع و رجوع میکند.
در سیر روایی فیلم، قهرمان و شکستهایش (گرفتاریهای مالی، ناکامی در تهیه شیشلیک و…) بیشتر جنبههای شادیآور دارند، چه بسا در بطن شخصیتپردازی پرسوناژها و مضامین نهفته در سیر روایی فیلم، حقایقی تلخ و اخلاقگرایانه هرچند خرد و اندک جا خوش کردهاند. البته که در برخی سکانسهای فیلم، فکاهی جلوه کردن بیش از اندازه فُرم، عملا به تماشاگر اینگونه القا میکند که در روند داستانی فیلم حوادث هیجانانگیز و جذابی اتفاق نخواهد افتاد و سیر روایت تنها در جهت همان چالش خستهکننده تهیه شیشلیک برای دختربچه پیش خواهد رفت. کارگران انسانهای شریفی هستند که بنا بر اقتضائات جامعه زیر خط فقر زندگی میکنند، و تمام تلاشهایشان منتج به زندگی روزمره بخور و نمیر میشود. اما کارگران در فیلم شیشلیک، انسانهایی تو سری خور، مخدوش، چرک و فاقد شعور اجتماعی و سیاسی هستند. با آنکه فیلم شیشلیک بر مبنایِ فقر شکل گرفته، اما هیچ تصویر درست، شریف و قابل احترامی از فقر و فقیر ارائه نمیدهد، بلکه برعکس، کارگر و فقر را مداوما مسخره و تحقیر نیز میکند. از دیگر آثار محمد حسین مهدویان در مقام کارگردانی میتوان به فیلم های لاتاری، ماجرای نیمروز و درخت گردو اشاره کرد.
این اثر با بازی زیبای رضا عطاران و البته کارگردانی محمد حسین مهدویان و نویسندگی امیر مهدی ژوله ترکیب شده و به همین جهت انتظار مخاطبان از آن بسایر بالا است . این فیلم در رابطه با یک کارگر در حاشیه شهر تهران است که به واسطه ی فشار های رئیسش در تنگنا قرار گرفته و دچار طغیان می شود و حال به دنبال راهکاری برای نجات خانواده اش می گردد. این داستان در کنار نقطه قوت های یاد شده باعث شده تا مخاطبان پیوسته چشم به راه تماشای این فیلم باشند . اگر شما هم جزو این افراد هستید می توانید هم اکنون از طریق رسانه ی مووی لند نسبت به دانلود فیلم شیشلیک اقدام ورزید . او با استفاده از لنز تله، قراردادن سوژه در عمق میدانهای دور، لرزش دوربین جهت حس دلهره، رنگ بندی سِپیا و حتی ابعاد و نریشن به امضای خاصی از خود در کارگردانی رسیده است. مهدویان اما در آخرین ساخته خود یعنی فیلم شیشلیک، سعی در برداشتن گامی متفاوت داشته و با فیلمنامه امیر مهدی ژوله و بازی بازیگرانی چون رضا عطاران و پژمان جمشیدی به ژانر کمدی روی آورده است.
از این رو شیوه زبانآوری فیلمهای کمدی میتواند واکنشی در جهت عقدهگشایی مخاطبان از طبقات بالادستی و یا نابرابریهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … را در برگیرد. کلیدواژه «فقر» بهعنوان یکی از مشکلات اصلی انسان در جایجای تاریخ، تاثیر بسیاری در زندگی جوامع و ملتها گذاشته است. یکی از عکسالعملهایی که در این روبرویی به وجود میآید، پناهبردن به هنر برای بازنمایی دردهاست. سینما هم بهعنوان ابزاری در دست هنرمندان، آن هم در سالهایی که به ندرت رنگ آرامش را میشود دید، در مقاطعی تبدیل به آینهای برای نشان دادن فقر و کمبودهای اقتصادی شده است. این رویکرد هر بار به اقتضای فضای حاکم بر جامعه و روحیه مردمان آن، خود را به شکلی نشان میداد.
لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.
فیلم شیشلیک یکی از فیلم های شانزده گانه راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در سراسر کشور برگزار می شود. فیلم شیشلیک در واقع یکی از فیلم های طنز جشنواره سی و نهم است و از آن به عنوان کمدی سیاه یاد می شود. شیشلیک کار جدید و طنز محمد حسین مهدویان است که برای جشنواره فجر امسال در لیست کاندیداهای دریافت سیمرغ قرار گرفته است .
شیشلیک قرار است یک طنز سیاسی باشد، در حال ساختن استعارهای بزرگ از ایران و اوضاع سیاسیاش است، این وسط این شوخیهای جنسی واقعا چه کار میکنند؟ این قبیل شوخیهای کاری جز سخیف کردن فیلم از خود انجام نمیدهند و شیشلیک را به تنزل میکشانند. به نظر میرسد این صحنهها در فیلم قرار دارند تا تلخی و گزند شوخیهای دیگر آن را بگیرد اما دلیل حضورشان هر چه باشد، اجرا و پیاده سازی آنها به ناشیانهایترین شکل ممکن صورت گرفته است. «محمد حسین مهدویان» فیلمساز جوانی است که تبحر خود را در سینما نشان داده و توانسته با ساخت آثاری چون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز، برای خودش اعتبار ویژهای در نسل جدید سینماگران بخرد. او اما برای آنکه تبدیل به یک «حاتمی کیا» جوان از دیدگاه مردم نشود و برچسب فیلمساز سفارشی بودن را از خودش بردارد، سشوار خیلی داغی را به سمت این برچسب گرفته تا ورم کند؛ آنقدر داغ که میتواند خود برچسب را هم بسوزاند.
مهدویان واقعیت را ازطریق داستان یا فیکشن دستکاری، و واقعیت جدیدی را از منظر فرم و کارگردانی در دسترس بیننده قرار میدهد. این اولین بار است که در یک فیلم سینمایی طنز دو چهره ی رضا عطاران و پژمان جمشیدی در کنار هم قرار می گیرند . شیشلیک گردش به چپ خیلی گل درشتی برای مهدویان است تا ثابت کند که یک فیلمساز سفارشی نیست و در کنار مردم و بدبختیهای آنها قرار دارد. شیشلیک رگههای خاصی از سبک فیلمسازی او ندارد و تنها میتوان از برخی مهارتهای فنی او نظیر صحنهسازی ماهرانه و تدوین خوب فیلمش خبری پیدا کرد. شیشلیک تکرار مکرر ژوله و عطاران و جمشیدی است و حرف خاصی در این زمینه نمیزند.
یکی دیگر از بازیگران فیلم شیشلیک پژمان جمشیدی، بازیکن سابق فوتبال است که چند سالی است وارد عرصه بازیگری در سینما و تلویزیون شده است. پژمان جمشیدی در سال 1390 به عنوان بازیگر مهمان در سریال ساختمان پزشکان و در نقش خودش بازی کرد. دو سال بعد سریالی با عنوان پژمان و با محوریت زندگی این بازیکن سابق فوتبال با زبانی طنز ساخته شد و خود پژمان جمشیدی هم در نقش خودش در این مجموعه حضور یافت. شیشلیک میتوانست یک سریال تلویزیونی خیلی خوب باشد، درست مانند شبهای برره که اتفاقا ژوله هم در ساخت آن نقش داشت. شیشلیک پتانسیل تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی، آن هم از نوعی که در جشنواره شرکت کند و یا شخصی با کارنامه مهدویان آن را بسازد را در خود ندارد. نه رضا عطاران و نه پژمان جمشیدی هم نمیتوانند شیشلیک را از مهلکهای که در آن گیر کرده نجات دهند و فیلم به مثابه شروع و پایان بندی خیلی بدی هم که دارد، دل تماشاگر را آزرده خاطر میکند.
اجرایی در باطن دردناک و در ظاهر خنده دار برای حضار، که گریه پژمان و خنده سایرین را در بردارد. بلکه این گزارهها به سخره گرفته شده تا سطحیترین حالت از ابتذال برای دیده شدن ادامه پیدا کرده است. استحالهای که به ضرر کارگردان تمام میشود، چرا که نه جریان حامی داخل را راضی میکند، نه جریانِ رفورمیست و اپوزوسیون. جمع بندیای که حاصل میشود این است که قهرمانِ آسیب پذیر فیلم، فاقد کنش مندی است، و پیشنهادش فرار از شرایط سخت است تا ماندن و تاثیر گذاشتن و ساختن. همچنین آرزویِ خوردن شیشلیک (نقطه عطف) فیلم، مسخره، تقلبی و به دور از فضای جامعه است.
{فیلم های محمدرضا شریفی نیا
|}در این حالت خفقان، حرفها را فقط میتوان با زبان طنز زد، با زبان طنز است که میتوان مانند میرزاده عشقی و دیگر طنازان قدیمی کشورمان، انتقادات تند و تیزی به میان آورد. این زبان البته در بیشتر موارد یا قطع میشود (مانند شبهای برره که توقیف شد و دیگر پخش نشد) یا لااقل کوتاه میشود (مثل همین شیشلیک که میگویند اسیر سانسور شده است). فیلم میخواهد جهان خودش را به تماشاگران معرفی کند؛ جهانی که بیشباهت به برره نیست. یک محله دورافتاده در حوالی تهران که کارخانه پشم ایران در آن قرار دارد. مردمی که در این کارخانه صبح تا شب کار میکنند و شستشوی مغزی شدهاند که زندگی یعنی کار کردن.
شیوه دستیابی فیلم به مهمِ کمدی شدن از طریق قالبهای “هجو” و “هزل” عملاً ظرافت و مبنای مستدل داستانگویی را از فیلم میگیرد. در اینجا ممکن است مخاطب در سیر روایی فیلم و در مواجهه با این دو قالب (هجو و هزل) قهقهه هم سر بدهد اما این خنده یک واکنش احساسی به یک رویداد فاقد ارزش و مبنای قاعدهمند کمدی است. چرا که پرداختهای مبتنی بر “هزل” نه فقط در ژانر کمدی و مدیوم سینما بلکه در تمام شاخههای هنری، بیفایدهترین و کممصرفترین شکل زیباییشناختی را داراست. هزل جز اطوار و مسخرهبازی از هیچ کارکرد شایان ذکر دیگری برخوردار نبوده و صرفا برای دستیابی به کششهای فکاهی و مطایبهآمیز موضعی بهکار میآید. باید گفت در سیر روایی فیلم “شیشلیک” هم هیچ معنای ثانویهای پشت ادا و اطوار هزلآمیز صحنهها موجود نیست، چه بسا کارکرد داستانی بهسزایی هم برای سیر روایی فیلم درپی نداشته است.
{دانلود کامل سریال آتش سرد قسمت ۴ چهارم و با کیفیت عالی +پخش آنلاین
|}مهدویان در شیشلیک، برای بازنمایی جامعه کارگری و مسئله فقر، فقرِ بیان و اندیشه دارد. از شیشلیک به عنوان متفاوت ترین فیلم محمد حسین مهدویان می توان نام برد. از محتوا و داستان فیلم شیشلیک چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه شیشلیک توسط امیرمهدی ژوله نوشته شده است. شیشلیک همه اینها است اما برخلاف نظر برخی از رسانهها، به هیچ وجه یک فیلم آبگوشتی یا توهین آمیز به مردم نیست.
آنچه اینجا از همه دردناکتر است فقر و بیماری و سختی نیست، بیرحمی مردم نسبت به یکدیگر است. فیلم میخواهد با پارادوکس و تضاد ایجاد موقعیت کمدی کند، اما شیشلیک نه کمدی است نه خنده دار و نه میخنداند، و هرگز در قالب کمدی تلخ جای نمیگیرد. جامعه در اینجا در کوری به سر میبرد، و ناگهان با گفتن حرفی ضدِ ارزشهای تعریف شده (شیشلیک) توسط دختر بچهای، راه تفکر و روشنی باز میگردد. گویی حتی گفتن این کلمه (شیشلیک) فعلی حرام و خلاف عرف است، و نباید این خواسته به دیگران سرایت کند. درواقع مسئولان با کنترل میل شهروندان، آنها را قربانی شهوتهای خود کرده، و در آخر توسط همین مردم، خود را تطهیر میکنند.
بالای کاور فیلم نوشته شده در سینما هست فعلا بزودی درج می شود.توجه کنید دچار مشکل نشید.. در حقیقت، دقایق ابتدایی به مانند سبک گزارشهای صدا و سیما و برنامه در شهر که در فضای مجازی سوژه شده است، میماند. گزارشهایی خنده دار و پارادوکسیکال که مردم از وضعیت بد و بهشدت ضعیف خود راضی هستند و نهتنها شکوهای ندارند، بلکه سپاسگزارِ وضعیت موجود و مسئولان نیز هستند. حتی در مورد سیستم آموزشی (مدرسه) که انتقادهایی را میخواهد مطرح کند، بهجای نشانه گرفتن منشاء سیستم آموزشی، فرد را نشانه میگیرد. درواقع نابرابری موجود در نظام آموزشی، باعث میشود تا فقرا با فرهنگ حاکم بر خانوادههای فقیر وارد، و با همان فرهنگ خارج شوند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
محمد حسین مهدویان که سابقه دریافت چند سیمرغ بلورین از ادوار جشنواره را درکارنامه دارد، کارگردانی فیلم شیشلیک را بر عهده داشته است. به نظر می رسد ۲ فیلم شیشلیک به کارگردانی محمد حسین مهدویان و فیلم سینمایی ابلق به کارگردانی نرگس آبیار، در جشنواره سی و نهم در چندین بخش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شوند و گیشه های داغی را در سال ۱۴۰۰ شمسی تجربه کنند. مهدویان تاکنون دو بار جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلمهایی متفاوت دریافت کرده است. یک بار در جشن دنیای تصویر و برای فیلم ماجرای نیمروز و بار دیگر همین سال گذشته در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و برای فیلم درخت گردو. از طرف دیگر جالب است که این فیلمساز جوان بعد از ساخت آثاری درام، تاریخی، مستندگونه و جدی حالا سراغ ژانر کمدی رفته و با افراد سرشناسی در این ژانر مانند رضا عطاران و امیر مهدی ژوله همکاری خواهد کرد. گروه بازیگران را رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مهلقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشمپور تشکیل دادهاند.
در سینما هم با بازی در فیلمهای کمدی مانند خروس جنگی (1386)، توفیق اجباری (1386)، نیش زنبور (1388)، ورود آقایان ممنوع (1389)، اسب حیوان نجیبی است (1389)، من سالوادور نیستم (1394) و اخیرا هم هزارپا (1396) و زیر نظر (1397) فعال بود. با این حال عطاران در فیلمهای جدی هم حضور داشته است؛ آثاری مانند دهلیز (1391) و آبنبات چوبی (1394). لینک سایتتون میگه دانلود فیلم شیشلیک، بعد اون زیر بصورت ریز نوشتی بزودی تیزر منتشر میشه. از مردی که «دوشواری» نداشت و تا آن شخصی که به خبرنگار صدا و سیما میگفت «میدونی چَرا؟».
فیلم سینمایی امریکایی
فیلم سینمایی باب اسفنجی
فیلم سینمایی امریکایی بدون سانسور
فیلم سینمایی بخارست
فیلم سینمایی ایرانی خوب
فیلم سینمایی به انگلیسی
فیلم سینمایی ایرانی طنز
فیلم سینمایی بادیگارد
فیلم سینمایی ایرانی خنده دار
فیلم سینمایی بی بدن بدون سانسور