شاید قبلاً نظریه‌های مختلفی در مورد اهمیت بازاریابی در اینستاگرام شنیده باشید.

اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که فعالیت در اینستاگرام برای کسب‌وکار شما مفید است و فقط اتلاف وقت نیست.

اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب، با فراهم آوردن یک پلتفرم تصویر محور و پتانسیل جذب دنبال کنندگان مشتاق و تعامل فراوان، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای کسب‌وکارهای مختلف پیدا کرده است.

این شبکه اجتماعی در طول چند سال گذشته، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده و با افزودن ویژگی‌ها و امکانات جدید و جالب، برای کاربران عادی و به‌خصوص برای صاحبان کسب‌وکار باارزش‌تر شده است.

این ارزش و سودآوری با گذشت زمان برای کسب‌وکارهای مختلف اثبات‌شده و لذا بسیاری از کسب‌وکارهای جدید و باسابقه به بازاریابی از طریق اینستاگرام روی آورده‌اند.

اینستاگرام یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و هر بازاریابی که هنوز از آن استفاده نمی‌کند، فرصتی بزرگ را ازدست‌داده است.

فرقی نمی‌کند شما مسئول بازاریابی یک شرکت بزرگ، یک شرکت کوچک و یا مسئول تبلیغات برند اختصاصی خودتان باشید، بازاریابی اینستاگرام را باید به استراتژی‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

اگر از بازاریابی در اینستاگرام مطمئن نیستید با ادامه این مقاله همراه باشید.

1- اینستاگرام مرکز قصه‌گویی است

مردم داستان‌ها را دوست دارند. ما با افسانه رشد می‌کنیم و دنبال پیچ‌وخم‌های اخبار افراد مشهور هستیم و بعضاً در آن غرق می‌شویم.

داستان‌ها به‌سادگی بخشی از زندگی انسان‌ها هستند و اینستاگرام مرکز داستان‌های روزانه است.

از منظر کسب‌وکار، گفتن یک داستان جالب یک راه عالی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان شما است.

به اشتراک گذاشتن محتوای تصویری بهترین راه برای اطلاع مخاطبان در مورد شما و ایجاد ارتباط با مشتریان و مشتریان بالقوه آینده است.

رویکرد مشتری محوری به‌جای رویکرد محصول محوری، مدت‌هاست که رویکرد استاندارد در بازاریابی است.

با توجه به این نکته، مهم است که در فید اینستاگرام فقط عکس محصولات خود را نگذارید در عوض، روی احساسات تمرکز کنید!

از پتانسیلی که اینستاگرام برای تشویق پاسخ احساسی به نام تجاری شما ارائه می‌دهد، استقبال کنید و تأثیر مثبت آن را بر موفقیت کسب‌وکار خود ببینید (از دیده شدن تا فروش و بازگشت مشتری)

2- محتوای بصری برای بازاریابی شما ضروری است

عکس بیشترین جذابیت را در وب دارد و پست‌های عکس محصور، 650 درصد بیشتر نسبت به پست‌های متنی تعامل ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای درگیر کردم طرفداران شما است و آن‌ها را برای ماندن و بازگشت بیشتر آماده می‌کند.

با استفاده از تصاویر در اینستاگرام می‌توانید نظرات مشتریانتان را به‌راحتی متوجه شوید و برای محصولات آینده برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

می‌توانید تصاویر استفاده‌شده در اینستاگرام را در سایر کانال‌های بازاریابی خود مانند خبرنامه‌های وبلاگ و ایمیل خود بگنجانید.

3- شما از طریق بازاریابی اینستاگرام می‌توانید به افراد زیادی دسترسی داشته باشید

اینستاگرام با بیش از 1 میلیارد کاربر ماهانه، مخاطبان بسیاری را به شما ارائه می‌دهد.

در زمان ارسال پست در اینستاگرام، هشتگ ها بهترین راه برای ارائه محتوا به افراد خواهان آن محتوا است.

فقط مطمئن شوید که از هشتگ های مرتبطی استفاده می‌کنید که مخاطبان هدف شما درواقع آن‌ها را جستجو می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید برای تبلیغات اینستاگرام خود بودجه‌ای را اختصاص دهید و تبلیغات هدفمندی انجام دهید تا به مشتریان بالقوه بیشتری برسید.

4- فرصتی عالی برای ارتباط با جامعه در اختیار شما است

اینستاگرام درواقع دارای بیشترین مشارکت در میان تمام شبکه‌های اجتماعی است.

در حقیقت تعامل افراد با یک نام تجاری در اینستاگرام بالاتر از سایر پلتفرم‌ها است که نشان‌دهنده این است که اینستاگرام محلی مناسب‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری محتوای تجاری است.

برای شروع و ایجاد تعامل، افرادی را در مورد کسب‌وکارتان صجبت می‌کنند فالو کنید و درباره عکس‌ها و فیلم‌های آن‌ها نظر دهید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از هشتگ ها، صحبت‌های خود را شروع کنید و به افرادی که علاقه به موضوع شما دارند بپیوندید.

توجه داشته باشید که تنها جذب افراد برای شما کارساز نخواهد بود و شما باید بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

برای ایجاد این ارتباط شاید وسوسه شوید از ربات اینستاگرام استفاده کنید ، اما توجه داشته باشید که تعامل با کاربر به شکل صحیح مهم‌ترین اصل در بازاریابی اینستاگرام است و تعامل صحیح تبدیل به فروش واقعی و مشتری وفادار می‌شود.

5- استفاده طلایی از بازخوردها

شما به‌عنوان یک بازاریاب هوشمند حتماً نظراتی که در مورد برندتان داده می‌شود را پیگیری می‌کنید و رقبایتان را نیز بررسی می‌کنید.

اما می‌دانید در اینستاگرام رقیبان شما چه می‌کنند و در مورد برند شما چه می‌گویند؟

چه شما بخواهید و چه نخواهید، برند شما در اینستاگرام حضور دارد. مردم همچنان در مورد محصولات نظر می‌دهند رقبایتان نیز در مورد شما صحبت می‌کنند.

شما نباید این بازخوردها را نادیده بگیرید. ضروری است که شما در این فضا حضور داشته باشید و با مشتریان خود و خریداران محصولاتتان در ارتباط باشید و رقبایتان را از حضور خود آگاه کنید.

یکی از اهمیت‌های بازاریابی اینستاگرام، توجه به بازخوردها و پاسخ به نظراتی است که در مورد برند شما و محصولاتتان داده می‌شود.

اینستاگرام یک معدن طلای اطلاعات مفید در مورد مشتریان شما است، بنابراین از آن استفاده کنید!

6- راهی مناسب برای بررسی رقبا

شما ممکن است تاکنون بازاریابی ایسنتاگرام را انجام نداده باشید اما این در مورد رقبای شما صادق نخواهد بود.

از اینستاگرام برای پیگیری رقبای خود استفاده کنید.

بررسی کنید که چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند و نحوه تبلیغاتشان چگونه است.

چه محتوایی را ارسال می‌کنند؟

چه زمانی؟

چند وقت؟

آن‌ها چگونه با طرفداران خود درگیر می‌شوند؟

آیا آن‌ها مسابقه اینستاگرامی دارند؟

با پاسخ دادن به این سؤال‌ها می‌توانید بهترین روش‌های صنعت خود را کشف کرده و استراتژی خلاقانه خود را تعریف کنید.

حال که به اهمیت بازاریابی در اینستاگرام برای کسب‌وکار خود پی بردید، باید به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه بازاریابی اینستاگرامی را انجام دهیم.

پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی اینستاگرام

1- یک حساب و اکانت بیزینسی یا تجاری (Business Account) ایجاد کنید

اگر یک حساب کاربری معمولی یا شخصی دارید که دنبال کنندگان فعالی دارد و محتوای آن نیز برای امور تجاری مناسب است می‌توانید به‌آسانی آن را به یک حساب بیزینس یا تجاری تبدیل کنید.

از این طریق، بدون اینکه مخاطبان فعلی خود را از دست بدهید به قابلیت‌های مخصوص حساب‌های تجاری دست پیدا می‌کنید.

اما چنانچه حساب کاربری شخصی در اینستاگرام ندارید یا اینکه حساب شخصی شما پتانسیل لازم به‌منظور استفاده در کسب‌وکار را ندارد لازم است که یک حساب کاربری تجاری جدید ایجاد کنید.

2- یک استراتژی هدفمند و برنده برای بازاریابی در اینستاگرام تدوین کنید

تهیه و تنظیم یک استراتژی قوی و خوش آتیه برای بازاریابی در اینستاگرام مستلزم طی مراحل زیر خواهد بود:

2-1 مخاطب هدف خود را تعیین کنید

پیش از آنکه بتوانید درباره نوع محتوایی که باید در اینستاگرام پست کنید تصمیم بگیرید لازم است که نسبت به افرادی که آن را مشاهده می‌کنند شناخت پیدا کنید.

• خریداران کنونی را بشناسید
• ابزارهای تحلیلی سایر شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها فعالیت دارید را بررسی کنید تا با دنبال کنندگان خود بیشتر آشنا شوید؛
• درباره رقبا و مخاطبان آن‌ها تحقیق کنید؛
• مشخص کنید که به دنبال عرضه و ارائه چه محتوای ارزش‌آفرین و سودمندی به مخاطب هستید.
پس از درک مخاطب، به این فکر کنید که آن مخاطب به مشاهده چه محتوایی از جانب شما تمایل خواهد داشت؛ چه محتوایی در پروفایل کاربری خودش منتشر می‌کند و چه تعاملاتی با رقبا یا برندهای مشابه دارد؟

2-2 اهداف خود از بازاریابی در اینستاگرام را دقیقاً مشخص کنید

تعیین و درک دقیق هدف نهایی استفاده از اینستاگرام در راستای اهداف تجاری، یکی از اولین گام‌ها برای تهیه یک استراتژی بازاریابی مؤثر در اینستاگرام محسوب می‌شود.

درک اهداف، مانع رفتن به بیراهه می‌شود و امکان تمرکز همه اقدامات بر روی تحقق هدف‌های واقع‌گرایانه کسب‌وکار را فراهم می‌آورد.

اما هدف یا اهداف انتخابی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

به‌طورکلی، اهداف مؤثر در چارچوبی موسوم به SMART قرار می‌گیرند.

البته در حین اینکه به دنبال کسب جایگاهی در اینستاگرام هستید می‌توانید برخی اهداف خود را بر مبنای شاخص‌های کم‌ارزش‌تری مانندی تعداد لایک، فالو و نظرات نیز تعیین کنید؛

اما مراقب باشید که تعیین اهدافی که با هدف‌های واقعی کسب‌وکار پیوند دارند را از قلم نیندازید.

ازاینجا به نکته بعد می‌رسیم.

پیشنهاد ویژه: دیده شدن تضمینی شما در اکسپلورر اینستاگرام

2-3 بر روی شاخص‌های عملکردی مناسب تمرکز کنید

شاخص‌های مناسبی که باید زیر نظر گرفته و سنجیده شوند برای هر کسب‌وکار متفاوت خواهد بود، اما به‌طورکلی باید روی شاخص‌های مرتبط با فرآیند سفر مشتری تمرکز کنید؛

به‌عبارت‌دیگر، اهداف شما باید هم‌راستا با یکی از چهار مرحله سفر مشتری باشند:

شاخص‌های آگاهی: دربردارنده شاخص‌هایی مانند آگاهی نسبت به برند، نرخ رشد تعداد دنبال کنندگان، و تعداد بازدید از پست‌ها.

شاخص‌های تعامل: شامل شاخص‌هایی مانند میزان تعامل (با توجه به لایک‌ها) و نرخ تقویت یا amplification rate بر اساس میزان به اشتراک‌گذاری

شاخص‌های تبدیل: شامل شاخص‌هایی مانند نرخ تبدیل، نرخ کلیک خوری و بانس رِیت (Bounce Rate) یا نرخ پرش. در صورت استفاده از تبلیغات پولی، شاخص‌هایی مانند هزینه درازای کلیک یا نمایش را نیز در نظر می‌گیریم.

شاخص‌های مشتری: شاخص‌های متکی بر اقدامات مشتری؛ مثلاً نوشتن نظرات مثبت.

2-4 یک برنامه زمانی منظم برای ارسال پست در اینستاگرام تدوین کنید

پس‌ازاینکه یک جامعه علاقه‌مند در حول حساب اینستاگرامی شما شکل گرفت، آن افراد علاقه‌مند از شما انتظار خواهند داشت که به‌طور مرتب پست ارسال کنید.

دقت کنید که باوجوداینکه باید برند خود را مرتباً در معرض دید مخاطب قرار بدهید و وی را به تعامل ترغیب نمایید؛

اما نباید با افراط یا بی‌نظمی در ارسال پست انگیزه مخاطبان برای تعامل را از بین ببرید یا بدتر از آن، باعث شوید که شمارا آنفالو کنند.

علاوه بر تعیین تعداد پست‌هایی که در هر هفته منتشر می‌کنید، لازم است که ساعت و روزهای مناسبی را نیز برای ارسال پست در نظر بگیرید؛ اما سؤال این است که چه زمانی برای ارسال پست مناسب‌تر است؟

هیچ ساعت و زمان مشخصی وجود ندارد که برای همه کسب‌وکارها مناسب باشد.

برای تعیین مناسب‌ترین زمان برای ارسال پست باید علاوه بر بررسی سایر برندهای برتر حوزه فعالیتتان، بازه‌های زمانی مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک بیشترین میزان تعامل را عاید شما می‌کند.

نکته کلیدی در اینجا تعیین زمانی است که مخاطب هدف شما در اینترنت حضور دارد. بخش Insights اینستاگرام، زمان آنلاین بودن دنبال کننده‌ها را بر اساس روز و ساعت نشان می‌دهد.

پس از تعیین بهترین زمان برای ارسال پست، یک تقویم محتوایی دقیق درست کنید و با استفاده از آن، از قبل برای ارسال محتوا برنامه‌ریزی کنید.

حتما مطلب “ اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ ” را با دقت بخوانید.

3- بهینه‌سازی پروفایل را در اولویت قرار دهید

در هنگام فعال‌سازی حساب کاربری تجاری، برخی اطلاعات ابتدایی را وارد کردید؛ حالا وقت آن رسیده که برای کسب بهترین نتایج، پروفایل خود را تکمیل کنید.

• بیوی پروفایل اینستاگرام خود را تکمیل و بهینه کنید
• از یک تصویر پروفایل مناسب استفاده کنید
• اطلاعات پروفایل اینستاگرام‌تان را تکمیل کنید
• از قابلیت‌ها و امکانات مخصوص پروفایل‌های تجاری اینستاگرام بهره برداری کنید

4- شروع به اشتراک‌گذاری محتوا کنید

پس از فعال‌سازی حساب کاربری و تکمیل پروفایل، نوبت به ارسال محتوا می‌رسد؛

اما نکته قابل‌توجه برای بازاریابی در اینستاگرام این است که به اشتراک‌گذاری هر محتوایی با هر سبک و سیاقی در آن تأثیرگذار نخواهد بود و با توجه به ویژگی‌های خاصی که اینستاگرام دارد، باید برخی موارد خاص و منحصربه‌فرد را در هنگام تهیه محتوا موردتوجه قرار بدهید.

4-1 یک درون‌مایه مناسب برای محتوا انتخاب کنید

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است؛ بنابراین برای حضور مقتدرانه در آن باید یک هویت بصری متمایز و قابل‌توجه داشته باشید.

به این منظور، ابتدا مشخص کنید که پست‌های شما عمدتاً ویترین نمایش چه چیزهایی خواهند بود.

برای برخی از کسب‌وکارها محتوای پست‌ها کاملاً مشخص و واضح است: مثلاً یک فروشگاه اینترنتی لباس زنانه، لباس‌هایی که عرضه می‌کند را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

اما اگر خدمات ارائه می‌دهید باید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

به‌عنوان نمونه می‌توانید پست‌های مشتریان (که مثلاً با یک هشتک خاص نشانه‌گذاری شده‌اند) یا نظرات آن‌ها درباره خدمات خود را به اشتراک بگذارید، یا اینکه به پشت‌صحنه کسب‌وکارتان بروید و مخاطبان خود را با محل کار یا افرادی که به آن‌ها خدمات می‌دهند آشنا کنید.

پس از انتخاب یک درون‌مایه مناسب، باید یک سبک و سیاق بصری منسجم و هماهنگ را بر همه پست‌ها حاکم کنید.

در این راستا باید از رنگ‌ها، فیلترها و مؤلفه‌های مختلف به نحوی استفاده کنید که مخاطب در حین مرور فید اینستاگرام خود به‌راحتی متوجه شود که کدام پست‌ها به برند شما تعلق دارد.

یک مطلب کاربردی: چگونه اینگیجمنت اکانت خود را تزجیه و تحلیل کنیم؟

4-2 از انواع مختلف پست‌های جذاب و متناسب استفاده کنید

معمولاً کاربران اینستاگرام در مورد نوع پست زیاد سختگیر نیستند و از همه انواع پست‌های تبلیغاتی، انگیزشی، آموزشی و عکس محصولات و تصاویری که از طرف کاربران دیگر در پروفایل کسب‌وکار به اشتراک گذاشته‌شده استقبال می‌کنند.

درعین‌حال، تنوع پست‌ها مهم است و معمولاً تکرار یک نوع خاص از محتوا در بلندمدت باعث خستگی و از بین رفتن انگیزه لازم برای تعامل می‌شود.

ازآنجایی‌که از طریق ویدئو می‌توان اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت، ارزش این نوع از محتوا بیشتر است؛

اما درمجموع، عکس‌های باکیفیت به‌طور متوسط 36 درصد بیشتر تعامل دریافت می‌کنند.

دقت کنید که چنانچه قصد استفاده از ویدئو را دارید، ویدئوی شما باید مختصر و مفید باشد؛

چراکه کاربران اینستاگرام عمدتاً کاربران موبایل هستند و بعید است که برای هر پست بیشتر از 10 تا 15 ثانیه وقت بگذارند.

بر طبق نتایج یک بررسی:

• تصاویر روشن عملکرد بهتری از تصاویر تیره دارند
• زمینه خالی یا فضای سفید بیشتر ارجحیت دارد
• تصاویری که رنگ غالب آن‌ها به آبی نزدیک‌تر است عملکرد بهتری از تصاویری که از رنگ غالب قرمز استفاده می‌کنند دارند، و عملکرد تصاویری که یک رنگ غالب دارند نیز از تصاویر رنگارنگ بهتر است؛
• تصاویری که در آن‌ها از بافت‌های متضاد استفاده‌شده، معمولاً لایک بیشتری دریافت می‌کنند.

4-3 از عکس‌های باکیفیت و جذاب استفاده کنید

برای اینکه بازاریابی شما در اینستاگرام تأثیرگذار باشد، باید از تصاویر بسیار زیبا و فوق‌العاده‌ای در پست‌های خود استفاده کنید؛

درعین‌حال، لازم نیست که یک عکاس حرفه‌ای باشید و به تجهیزات زیادی نیز نیاز نخواهید داشت.

معمولاً گوشی موبایلتان بهترین دوست شما برای عکاسی اینستاگرام محسوب می‌شود؛

چراکه می‌توانید مستقیماً از طریق آن پست خود را منتشر کنید. به‌منظور کسب بهترین نتایج، در هنگام عکس‌برداری به نکات زیر توجه کنید:

از نور طبیعی استفاده کنید: هیچ‌کس با نور فلشی که قسمت‌های چرب‌تر صورت را درخشان تر نشان می‌دهد و باعث ایجاد سایه‌های نه‌چندان جذاب بر روی بینی و گونه‌ها می‌شود جذاب به نظر نخواهد رسید.

همین در مورد عکاسی از محصولات نیز مصداق دارد. نور طبیعی، سایه‌ها را ملایم‌تر، رنگ‌ها را طبیعی‌تر و تصاویر را زیباتر می‌کند.

در نور تند و زننده عکس نگیرید: اواخر بعدازظهر بهترین زمان برای عکاسی محسوب می‌شود. هوای ابری نیز بهتر از هوای صاف آفتابی برای عکاسی در وسط روز است.

از قانون یک سوم استفاده کنید: با فعال کردن قابلیت Grid یا جدول در تنظیمات دوربین گوشی خود می‌توانید به‌راحتی از این قانون پیروی کنید.

به این منظور فقط کافی است که سوژه موردنظر را در یکی از نقاط تلاقی خطوط جدول قرار بدهید تا تصویری داشته باشید که علیرغم اینکه سوژه در مرکز آن قرار ندارد، اما متوازن به نظر می‌رسد.

زوایای مختلف را امتحان کنید: از پایین یا بالا عکس بگیرید و زوایای مختلف را امتحان کنید تا بهترین و مطلوب‌ترین عکس ثبت شود.

4-4 از ابزارهای حرفه‌ای ویرایش عکس کمک بگیرید

هرچقدر هم که عکسی که می‌گیرید زیبا و خوش آب و رنگ به نظر برسد، یک ویرایش مناسب و حرفه‌ای می‌تواند به جذابیت آن اضافه کند.

به‌علاوه، ویرایش همسان تصاویر به‌نحوی‌که تا حدی هماهنگ به نظر برسند نام برند شمارا در ذهن مخاطب با زیبایی و دقت نظر عجین خواهد کرد.

برنامه‌های موبایلی مخصوص ویرایش عکس، مانند VSCOcam یا Enhance امکانات و فیلترهای بیشتری را در مقایسه با اینستاگرام ارائه می‌کنند و لذا می‌توانید با استفاده از آن‌ها بیشتر متمایز به نظر برسید.

پس از ویرایش تصویر موردنظر می‌توانید آن را از طریق اپ اینستاگرام منتشر کنید.

4-5 از قابلیت استوری در بازاریابی اینستاگرامی خود بهره‌برداری کنید

هرروز صدها میلیون نفر استوری‌های اینستاگرام را مشاهده می‌کنند و بر طبق یک نظرسنجی، 30 درصد مردم اذعان کردند که پس از مشاهده یک محصول یا برند در استوری، بیشتر به آن علاقه‌مند شده‌اند.

به‌علاوه، یک‌سوم استوری‌هایی که بیشترین بازدید را دریافت می‌کنند توسط کسب‌وکارها منتشرشده‌اند.

محتوایی که پس از 24 ساعت محو می‌شود و قابلیت پخش لایو یا زنده، استوری را به بهترین مکان برای ریسک‌های نوآورانه با استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب تبدیل کرده است.

از طریق استوری از مخاطبان درباره کالاها یا خدماتتان نظرسنجی کنید یا از آن‌ها بخواهید که محتوا تولید کنند (مثلاً تصاویر آخرین خرید خود را به اشتراک بگذارند.

محتوای تولیدشده توسط مخاطبان را در استوری به اشتراک بگذارید

لحظاتی از مراسم یا رویدادهایی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید را به اشتراک بگذارید

با توجه به اینکه فضای استوری معمولاً غیررسمی‌تر است، در این قسمت می‌توانید بیشتر خودتان باشید و خودمانی‌تر رفتار کنید.

از قابلیت لایو (Live) یا پخش زنده استفاده کنید و مستقیماً با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

از این طریق می‌توانید جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید، درباره یک موضوع خاص صحبت کنید، یا با یک مهمان ویژه یا اینفلوئنسر مصاحبه نمایید.

پس از اتمام پخش زنده می‌توانید آن را در استوری قرار بدهید تا کاربرانی که موفق به مشاهده‌اش نشده‌اند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

درنهایت، استوری‌های خود را با فراخوان به عمل‌های قوی و جالب‌توجه پایان بدهید تا به موفقیت‌های تجاری ملموس تبدیل شوند.

توجه داشته باشید که امکان قرار دادن لینک خارجی در استوری پس از عبور تعداد دنبال کنندگان از 10 هزار نفر فعال می‌شود.

با فعال شدن این قابلیت می‌توانید لینک موردنظر را از طریق علامت زنجیره مانندی که در بالای صفحه ارسال استوری ظاهر می‌شود در استوری قرار بدهید تا با کشیدن صفحه به سمت بالا باز شود.

ضمناً می‌توانید با هایلایت (Highlight) کردن استوری از طریق علامت قلبی که در پایین صفحه ظاهر می‌شود برای همیشه آن را در پروفایل خود ذخیره کنید.

همچنین، می‌توانید چندین هایلایت را در پروفایل قرار بدهید و استوری‌های متناسب با هر یک را به آن‌ها اضافه کنید؛

به‌عنوان‌مثال، هایلایت محتوای تولیدشده توسط مخاطبان (مثلاً با عنوان «مطالب شما»)، هایلایت داستان‌های برند (درباره ما) و هایلایت رویدادها.

از این طریق، پیدا کردن محتواهای جالب‌توجه برای کاربرانی که برای اولین بار به برگه شما مراجعه می‌کنند آسان‌تر می‌شود و درنتیجه، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند نسبت به کسب‌وکارتان شناخت پیداکرده و به شما اعتماد کنند.

برای اضافه کردن هایلایت می‌توانید روی علامت + که دقیقاً در بالای گالری پست‌های شما در پروفایلتان قرار دارد کلیک کنید.

سپس باید استوری‌هایی که می‌خواهید در آن هایلایت به نمایش دربیاید را اضافه نمایید و یک نام برای هایلایت جدید تعیین کنید.

به‌علاوه، با استفاده از دکمه Edit Cover می‌توانید تصویر موردنظر خود را به‌عنوان آیکن هایلایت قرار بدهید.

4-6 از کپشن های جذاب برای پست‌ها استفاده کنید

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است؛ اما این به معنی بی‌اهمیتی کپشن یا متن زیر پست نیست.

کپشن تصویر، امکان روایت داستانی را برای شما فراهم می‌کند که به‌واسطه آن می‌توانید تصویر موردنظر را معنادارتر کنید.

هر کپشن می‌تواند باعث شود که دنبال کنندگان شما فکر کنند، لبخند بزنند و احساسی را تجربه کنند که درنهایت باعث تقویت ارتباط آن‌ها با برند شما می‌شود.

برای نوشتن کپشن های جذاب، ابتدا باید لحن یا صدای برند خود را مشخص کنید.

نکته مهم در اینجا هماهنگی و حفظ این لحن در تمامی نوشته‌هاست. به‌عنوان‌مثال، آیا می‌توانید از ایموجی استفاده کنید؟

آیا لحن و دستور زبان رسمی با برند شما تناسب بیشتری دارد؟

در اینجا بهتر است که وقت بگذارید و یک راهنمای سبک نوشتاری تدوین کنید تا هماهنگی نوشته‌ها و تناسب آن‌ها با برندتان همیشه و در همه پست‌ها حفظ شود.