او در ادامه با اشاره به اینکه در دنیا یک پلت فرم با چند نیرومحرکه عرضه میشود، اظهار کرد: در حال حاضر پراید دارای چهار موتور B5، B6، B8 و BP است که برای این خودرو طراحی شده و با آنها عرضه میشود، ولی در زمینه استفاده از آنها در ایران محدودیت وجود دارد. بله البته اگر بنا بود سایپا روی پراید فرمان اسپرت، رینگ ممتاز، لاستیک مرغوب، سیستم صوتی با تفکیک خوب صدا و چرم داخل و سان روف و امثال آن اضافه کند، این خودرو حداقل باید 17 میلیون تومان فروخته شود. این خودرو که در سال 1982 معرفی شد و تا سال 1994 در خط تولید ماند، پایه و اساس پلتفرم 405 را بنا نهاد.با این حال پیشرانهها و ظاهر و متعلقات فنی BX دارای تفاوتهای قابل توجهی با 405 بود و به طور کلی BX خودرویی چابکتر و سبکوزنتر از 405 محسوب میشود. اما تولید 405 در ایران و مصر همچنان ادامه دارد.در مصر خودروسازی AAV عهدهدار تولید این خودرو است و بدینسان ایران و مصر کشورهایی هستند که این خودرو را پس از گذشت بیش از 28 سال هنوز هم در خط تولید دارند.

در حال حاضر موضوع تیونینگ خودرو در کشور با حرف و حدیثهای زیادی مواجه شده است. در مورد ترجمه قوانین در این زمینه نیز صنف فعالی در کشور وجود ندارد. با وجود عملکرد عالی پژو 309 GTi در زمینه شتاب و کشش، اتاق و کابین این خودرو در مقایسه با پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن بسیار ضعیف بود. یک تایر در عرض ـ فاو و نوع گرید برای خودرو منطقی دارد که جوانان آگاهانه و برای افزایش قابلیت خودرو دست به تغییر لاستیک خودرو میزنند. کلهر افزود: در بحث تیونینگ اگر خودرویی با تغییراتی بسیار در شکل خاص به حدی تغییر یابد که نام و مارک خودرو قابل شناسایی نباشد، این کار جرم محسوب میشود و به نظر من پلیس باید در اینجا وارد عمل شود؛ نه اینکه تنها به دلیل تغییرات در شکل ظاهر همانند تغییر شکل جلو پنجره یا اضافه شدن یک فلاپ، از حرکت آن ممانعت به عمل آورد. او خاطرنشان کرد: شاید جوانان علت بسیاری از تصادفات باشند، اما آپشن و لوازم جانبی نمیتوانند مقصر باشند، زیرا به عنوان مثال یکی از دلایلی که پلیس بزرگراه از زانتیا استفاده میکند، بدون شک امکان استفاده از سیستم تغییر ارتفاع خودروست. بسیار میشنویم که علت تصادفات، عدم مهارت راننده در کنترل خودرو اعلام میشود.

او ادامه داد: در مورد صندلی اسپرت که علاقهمندان به صنعت تیونینگ استفاده میکنند، باید گفت که این صندلی دارای اسکلت کاملا فلزی است که تا بالای سر راننده را محافظت میکند. وی در این باره با ذکر مثالی توضیح داد: استفاده از رینگ با آلیاژهای خاص و لاستیکهای مرغوب و حرفهای موجب پایداری و کنترل دقیقتر خودرو در پیچها و مخاطرات میشود. وی در خصوص دلیل از دست رفتن تیونینگ در جادههای ناهموار توضیح داد: این کاردر بخش خدمات گارانتی به نفع خودروسازان است، ولی باید توجه داشت که به دلیل وجود دستاندازهای ناهموار در جادهها این عملکرد تیونینگ به نوعی کارایی خودرو را از دست میدهد، ولی در مقابل مزیت دیگری به خصوص در پایداری خودرو در جاده دارد. شاید از رو شماره موتور که رو بلوکش هست متوجه نشن که موتور دو لیتری شده ولی چیز پنهان کردنی ای نیست در هر صورت کارشناس با نگاه متوجه میشه. پژو 405 فرانسوی با موتور mi16 dalfak موتور mi16 dalfak موتور پژو فرانسوی مدل mi16 پژو ۴۰۵ سی ساله می شودسوگولی پژو در بازار آمریکا تا سپر 405 یدک اول برترین فروشگاه سپر جلو سپر عقب 405 با 405سرنوشت پژو در بازار آمریکا وان کار آشنایی با موتور XU10 پژو سیتروئن تقویت موتور پژو 405سمندپژو پارس با هدرز xu7 ساخت پرشیا Mi16 مدل 82 CarXR درگ 206 Rcپژو 405 mi16 dalfak ریمپ پژو 405 ? ریمپ پژو 405 SLX توسط ® Remapchip – پژو 405 فرانسوی موتور mi16.

در این مدل از موتور TU5 و گیربکس اتوماتیک AL4 استفاده شده با این تفاوت که این گیربکس همانند 206 قابلیت تعویض دنده به صورت دستی رو نداره و به جاش حالت 1 و 2 و 3 رو روی خرید موتور mi16 پژو گیربکس داره. اگر از این 405 جدید میخواهید جهت استفاده روزمره و خارج از پیست کاربگیرید و کارهاتون هم قانونی باشه اخذ مجوز برای تعویض موتور و گیربکس از نیروی انتظامی و سازمان حفاظت محیط زیست الزامیه. در این مدل از موتور 16 سوپاپ XU7 استفاده شد که در بازار به موتور زانتیا معروف است. در مدل GL که بعنوان ارزان قیمت ترین مدل مطرح بود خبری از فرمان هیدرولیک، شیشه برقی و رادیو پخش نبود و عملا مشتریان را به سطح تجهیزات اتومبیل های دهه 70 بر میگرداند. نمونههای خاص 405 (همانند T16 ،Mi16x4 و Mi16 Lemans در کنار Mi16 صادر شده به آمریکا با سپرهای بلندتر و امکانات رفاهی بیشتر) هماکنون نیز به عنوان خودروهایی با ارزش نسبتا مناسبتر از رقبای همدوره خود شناخته میشوند.استقبال قابل توجه خودرونویسان و متخصصان اروپایی از 405 در اوایل دهه 90 سبب شد تا همگان خاطراتی خوش از نمونههای اسپرت آن در ذهن داشته باشند و تا به امروز نیز اثرات آن در کشورهایی همانند انگلستان و فرانسه قابل مشاهده است.در کشور خودمان نیز نمونههای GL (با داشبوردهای قدیمیتر و چراغهای قدیمی پیش از فیسلیفت) به دلیل قدمت و فرانسویبودن طرفداران خاص خود را دارند و بعضا با افزودن فلاپها و برخی ادوات سعی در ساخت نمونههای شبیه به Mi16 در میان طرفداران نیز دیده شده است.