چهارم روش استقرایی این روش را روش علمی نیز می نامند که در آن ما از شناخته شده به ناشناخته ، از خاص به عمومی و از مثال به قاعده یا فرمول ادامه می دهیم. در این روش مبتنی بر استقرا ، چند نمونه مشابه یا مشکلات مربوط به یک حوزه خاص به دانش آموزان ارائه می شود. سپس دانش آموزان با رعایت آنها سعی در ایجاد فرمول ، قانون ، قانون یا اصل اصلی دارند برای دیدن منبع میتوانید از این لینک استفاده کنید.

اگر یک نتیجه کلی برای آن مثالها یا مشکلات مشابه درست باشد ، برای همه نمونههای دیگر نیز صدق می کند (Sidhu، 1995). الف. محاسن و معایب روش استقرایی این روش دارای برخی مزایا و معایب است (Neubert & Binko، 1992؛ Sekhar، 2006). محاسن آن به شرح زیر است. من. این روش برای معرفی مفهوم جدید ریاضی همراه با فرمول یا قاعده مفید است.

دوم دانشجویانی که رویکرد استقرایی را دوست دارند ، می توانند قوانین یا فرمولهای پیچیده تری را استنباط کنند (فلدر ، 1993). سوم این یک رویکرد دانشجویی محوری است زیرا دانشجویان نقش فعالی در آن دارند.

چهارم از آنجا که دانش آموزان ممکن است قوانین و اصول را به تنهایی تنظیم کنند ، بنابراین به آنها اعتماد به نفس می بخشد. v. این روش به ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تفکر منطقی و جالبتر کردن فضای یادگیری کمک می کند.

vi این بر اساس استدلال و آزمایش است. vii این برای کلاسهای سطح ابتدایی و متوسطه کاملاً مناسب است. viii دانشجویان قوانین یا اصولی را که خود به اثبات می رسانند به راحتی به خاطر می آورند. این روش دارای برخی ناسازگاری ها نیز هست. من. همچنین بسیار وقت گیر و پرزحمت است.

938 پاکستان مجله علوم اجتماعی جلد. 35 ، شماره 2 ii. ایجاد قانون یا اصل فرایند کامل یادگیری نیست. دانش آموزان برای درک کامل مفهوم باید زیاد تمرین کنند. سوم گاهی اوقات یک فرمول یا قاعده ای که با کمک برخی مثالهای مشابه ثابت شده است

، در موارد مشابه دیگر قابل اجرا نیست. چهارم فقط معلمان باتجربه می توانند از این روش به روشی صحیح استفاده کنند. v. این روش به پیشرفت توانایی حل مسئله در دانشجویان کمک نمی کند. ب- استفاده از روش استقرایی در ریاضیات در سطح متوسطه از روش استقرایی برای ایجاد قوانین ، اصول ، فرمول ها و روش ها به جای حل مسائل ریاضی استفاده می شود.

بنابراین می تواند در همه شاخه های ریاضیات مورد استفاده قرار گیرد اما ایجاد قوانین یا فرمول در سطح ثانویه فقط در جبر ، ماتریس ها و تا حدودی هندسه نقش دارد. V. روش قیاسی این روش کاملاً متفاوت از روش استقرایی است.

در این روش ، ما از کلی به خاص و از یک قاعده به یک مثال پیش می رویم. فرمول ها ، قوانین ، روش ها یا اصول از قبل ساخته شده به دانش آموزان آموزش داده می شود و آنها از آنها برای حل مشکلات استفاده می کنند (Sidhu، 1995).

در این رویکرد آموزشی ، ما همچنین می توانیم با کمک اصطلاحات تعریف نشده ، اصطلاحات تعریف شده ، بدیهیات و مفروضات قضیه ای را اثبات کنیم. سپس با کمک آن قضیه همراه با قواعد و اصول مختلف می توان قضایای دیگری را نیز استخراج کرد