آیا سازمان ملل می تواند جنگ را متوقف کند؟ 5 تا از سوالات شما پاسخ داده شد |


اینجا در سازمان ملل، ما به منشور ملل متحد نگاهی عمیق انداخته ایم تا پاسخ هایی را که ممکن است به دنبال آن باشید به شما بدهیم.

آیا شورای امنیت می تواند جنگ را متوقف کند؟

خوب، ابتدا اجازه دهید مأموریت او را در نظر بگیریم.

وظایف و اختیارات شورای امنیت در منشور سازمان ملل متحد، سند تأسیسی سازمان تعیین شده است. در 26 ژوئن 1945 در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد سازمان های بین المللی امضا شد.با و در 24 اکتبر 1945 لازم الاجرا شد.

شورای امنیت در ترکیب 15 عضو – پنج کرسی دائمی متعلق به چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، که در بریتانیای کبیر و ایالات متحده، با 10 کرسی‌های غیردائمی که توسط سایر کشورهای عضو سازمان ملل انتخاب می‌شوند، نهادی هستند که مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارند. او در تعیین وجود یک تهدید رهبری می کند که در جهاننقض صلح یا یک عمل پرخاشگرانه

شاید ندانید که تا سال 1965 شورای امنیت متشکل از 11 عضو بود که شش نفر از آنها غیردائم بودند. گسترش به 15 عضو به دنبال اصلاح بند 1 ماده 23 منشور با تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد (A/RES/1991(XVIII)) صورت گرفت.

اگرچه حدود 60 کشور عضو سازمان ملل هرگز بخشی از شورای امنیت نبوده اند، اما همه اعضای سازمان ملل متحد، طبق ماده 25 منشور، تصمیمات شورا را می پذیرند و اجرا می کنند. به عبارت دیگر، اقدامات شورا برای همه کشورهای عضو سازمان ملل الزام آور است.

هنگام برخورد با بحران ها، شورا با هدایت منشور سازمان ملل متحد، شورای امنیت می تواند چندین گام بردارد.

با اقدام بر اساس فصل ششم اساسنامه، تیشورا می تواند از طرفین اختلاف بخواهد که آن را از راه های مسالمت آمیز حل و فصل کنند و روش های حل و فصل یا شرایط حل و فصل را توصیه کند. همچنین ممکن است ارجاع اختلافات به دیوان بین المللی دادگستری را توصیه کند (ICJ) که معمولاً به عنوان «دادگاه جهانی» شناخته می شود و ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد، واقع در لاهه در هلند است.

در برخی موارد شورای امنیت می تواند طبق فصل هفتم منشور عمل کند و رجوع شود اعمال تحریم ها حتی می تواند اجازه دهد به عنوان آخرین راه حل، زمانی که ابزار صلح آمیز حل و فصل اختلافات به پایان رسیده است، استفاده از زور توسط کشورهای عضو، ائتلاف های کشورهای عضو یا عملیات حفظ صلح مجاز سازمان ملل متحد برای حفظ یا بازگرداندن صلح و امنیت بین المللی.

مهم این است که تدابیر لازم برای اجرای تصمیمات شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت بین المللی توسط همه اعضای سازمان ملل متحد یا توسط اعضایی از آنها که شورای امنیت ممکن است مطابق با فصل هفتم تعیین کند اتخاذ خواهد شد.

را برای اولین بار، شورا در سال 1950 اجازه استفاده از زور را صادر کرد در آنچه به عنوان اقدام قهری نظامی برای تضمین خروج نیروهای کره شمالی از جمهوری کره توصیف شد.


نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت اوکراین در 27 فوریه 2022 برگزار می شود.

عکس سازمان ملل/ لوی فیلیپ

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت اوکراین در 27 فوریه 2022 برگزار می شود.

«حق وتو» چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

روند رأی گیری در شورای امنیت بر اساس ماده 27 منشور سازمان ملل متحد است که مقرر می دارد هر یک از اعضای شورا دارای یک رأی هستند.

هنگام رسیدگی به “مسائل رویه” 9 عضو باید برای تصمیم گیری رای دهند. همه موارد دیگر مستلزم رای نه نفر از اعضا، “از جمله آرای موافق اعضای دائم” است.

به عبارت دیگر، رای منفی هر یک از پنج عضو دائمی (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا یا ایالات متحده) می‌تواند مانع از تصویب هر پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد مسائل اساسی توسط شورا شود.

حتما بخوانید:
ایالات متحده: بیش از 2700 کشته در اثر COVID-19 در 24 ساعت ، بالاترین میزان از آوریل است

از سال 1946، هر پنج عضو دائمی، که معمولاً به عنوان “پنج” شناخته می شوند، در یک زمان یا آن زمان از حق وتوی خود در مورد موضوعات مختلف استفاده کرده اند. تا به امروز، تقریباً 49 درصد از وتوها توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پس از آن فدراسیون روسیه اعمال شده است (عضویت اتحاد جماهیر شوروی در سازمان ملل متحد، از جمله شورای امنیت، توسط فدراسیون روسیه ادامه یافت) 29. درصد توسط ایالات متحده، 10 درصد توسط بریتانیای کبیر و شش درصد – چین و فرانسه.

برای اطلاعات بیشتر در مورد حق وتو در شوراهای امنیت از سال 1946.


خانواده‌ها پس از عبور از مرز به اوکراین و فرار از تشدید درگیری، به بردیسچ، لهستان می‌رسند.

© یونیسف/تام رمپ

خانواده‌ها پس از عبور از مرز به اوکراین و فرار از تشدید درگیری، به بردیسچ، لهستان می‌رسند.

اگر شورای امنیت نتواند برای پایان جنگ تصمیم بگیرد مجمع عمومی می تواند مداخله کند؟

بر اساس قطعنامه 377A (V) مجمع عمومی در سال 1950، که معمولا به عنوان “اتحادیه برای صلح” شناخته می شود، زمانی که شورای امنیت به دلیل عدم اتفاق آرا بین پنج عضو دائمی که دارای حق وتو هستند نمی تواند اقدام کند، مجمع این اختیار را دارد که توصیه هایی به اعضای گسترده تر سازمان ملل در مورد اقدام جمعی برای حفظ یا بازگرداندن صلح و امنیت بین المللی.

برای مثال، اغلب شورای امنیت تعیین می کند که چه زمانی و در کجا عملیات حافظ صلح سازمان ملل باید مستقر شود، اما از نظر تاریخی، شورا نتوانست تصمیمی بگیرد، مجمع عمومی این کار را انجام داد. به عنوان مثال، در سال 1956 مجمع عمومی اولین را تأسیس کرد نیروی اضطراری سازمان ملل متحد (UNEF I) در خاورمیانه.

علاوه بر این، مجمع عمومی ممکن است در یک جلسه فوق‌العاده تشکیل جلسه دهد که به درخواست 9 نفر از اعضای شورای امنیت یا اکثریت اعضای مجمع.

مجمع عمومی تا به امروز 11 جلسه فوق العاده فوق العاده (8 جلسه به درخواست شورای امنیت) برگزار کرده است.

اخیراً در 27 فوریه 2022، شورای امنیت با اشاره به اینکه عدم اتفاق آرا اعضای دائمی آن مانع از انجام مسئولیت اصلی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد، در قطعنامه 2623 (2022) خود تصمیم به تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی گرفت.

در نتیجه، در اول مارس 2022، مجمع عمومی در یک جلسه اضطراری، قطعنامه ای را تصویب کرد. که در آن او از تجاوزات فدراسیون روسیه به اوکراین در نقض ماده 2 (4) منشور ابراز تاسف کرد و از فدراسیون روسیه خواست فوراً استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و تمام نیروهای مسلح خود را به طور کامل و بدون قید و شرط از خاک اوکراین خارج کند. . قلمرو اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی آن.

با این حال، برخلاف قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه های مجمع عمومی الزام آور نیستند، به این معنی که کشورها ملزم به رعایت آنها نیستند.

به روز رسانی: در 26 آوریل، در بحبوحه انتقادات فزاینده نسبت به عدم اقدام شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، مجمع عمومی با اجماع قطعنامه مهمی را تصویب کرد که پنج عضو دائم شورا را ملزم به توجیه استفاده از حق وتو کرد.

این اقدام با تشویق روبرو شد و این قطعنامه از اعضای مجمع خواست تا «در مدت 10 روز کاری پس از وتوی یک یا چند عضو دائمی شورای امنیت برای بحث در مورد وضعیت وتو شده، تشکیل جلسه دهند».

متنی که با عنوان «حکمیت دائمی برای بحث در مجمع عمومی در صورت وتوی شورای امنیت» دو سال در دست ساخت بود. این توسط لیختن اشتاین و نویسندگان همکار – 83 کشور، از جمله سه عضو دائمی شورا – فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده معرفی شد.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه با تجاوزات فدراسیون روسیه به اوکراین که نقض منشور سازمان ملل متحد است، قطعنامه تأسف باری را تصویب کرد.
حتما بخوانید:
10 بهترین چوب بیلیارد کیو در سال 2022

عکس سازمان ملل/ لوی فیلیپ

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه با تجاوزات فدراسیون روسیه به اوکراین که نقض منشور سازمان ملل متحد است، قطعنامه تأسف باری را تصویب کرد.

آیا می توان کشوری را از عضویت در سازمان ملل محروم کرد؟

در ماده 6 منشور آمده است:

عضو سازمان ملل متحد که اصول مندرج در این منشور را دائماً نقض کند، ممکن است به پیشنهاد شورای امنیت توسط مجمع عمومی از سازمان اخراج شود.

چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل اتفاق نیفتاده است.

ماده 5 تعلیق فعالیت های یک کشور عضو را مقرر می دارد:

عضوی از سازمان ملل که شورای امنیت علیه او اقدامات پیشگیرانه یا قهری انجام داده است ممکن است به پیشنهاد شورای امنیت توسط مجمع عمومی از اعمال حقوق و امتیازات عضویت معلق شود. استفاده از این حقوق و امتیازات ممکن است توسط شورای امنیت اعاده شود.

تعلیق یا حذف یک کشور عضو از سازمان توسط مجمع عمومی به توصیه شورا انجام می شود. چنین توصیه ای مستلزم رای مناسب است شورای امنیت اعضای دائمی.

اعضای دائم شورا می توانند از سمت خود برکنار شوند، مگر اینکه با برکناری یا تعلیق خود موافقت کنند، تنها با اصلاح منشور سازمان ملل که در فصل هجدهم.

با این حال، سازمان ملل برای پایان دادن به بی عدالتی بزرگ علیه برخی کشورها اقدام کرده است. یکی از نمونه ها مورد آفریقای جنوبی و کمک سازمان جهانی به مبارزه جهانی علیه آپارتایدجلب توجه جهانیان به غیرانسانی بودن نظام، مشروعیت بخشیدن به مقاومت مردمی، ترویج اقدامات سازمان های دولتی و غیردولتی علیه آپارتاید، تحریم تسلیحاتی و حمایت از تحریم نفتی و تحریم آپارتاید در بسیاری از زمینه ها.

برای پایان دادن به آپارتاید، شورای امنیت در سال 1963 یک تحریم تسلیحاتی داوطلبانه علیه آفریقای جنوبی اعمال کرد و مجمع عمومی از پذیرش اعتبارنامه این کشور از سال 1970 تا 1974 خودداری کرد. پس از این ممنوعیت، آفریقای جنوبی در مراحل بعدی شرکت نکرد. تجمعات تا پایان آپارتاید در سال 1994.


دبیرکل آنتونیو گوترش به خبرنگاران در مورد جنگ در اوکراین اطلاع می دهد.

عکس سازمان ملل/مارک گارتن

دبیرکل آنتونیو گوترش به خبرنگاران در مورد جنگ در اوکراین اطلاع می دهد.

«دفتر خوب» دبیرکل چیست؟

نقش دبیرکل به عنوان یک شرکت کننده مهم در فعالیت های حفظ صلح به لطف تمرین گسترده توسعه یافته است. گستره فعالیت های انجام شده توسط دبیر کل شامل دفاتر خوب، میانجیگری، تسهیل، فرآیندهای گفتگو و حتی داوری است.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های دبیرکل، استفاده از «دفاتر خوب» او (تاکنون در تاریخ ۷۵ ساله سازمان، همه ۹ دبیر کل مرد بوده‌اند) است – اقداماتی که به‌طور عمومی و خصوصی برای استقلال و بی‌طرفی آنها انجام می‌شود. و یکپارچگی، و قدرت دیپلماسی آرام برای جلوگیری از بروز، تشدید یا گسترش اختلافات بین المللی.

در عمل، این بدان معناست که رئیس سازمان ملل می تواند از اختیارات، مشروعیت و تجربه دیپلماتیک تیم ارشد خود برای دیدار با سران کشورها و سایر مقامات و مذاکره برای پایان دادن به اختلافات بین طرفین درگیری استفاده کند.

در پایان ماه مارس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار استفاده از موقعیت‌های خوب خود شد و از معاون دبیرکل، مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده فوریت‌های سازمان ملل، خواست تا امکان آتش‌بس بشردوستانه را با روسیه، اوکراین و سایر کشورهایی که به دنبال توافق هستند، بررسی کند. حل مسالمت آمیز جنگ

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنگ در اوکراین، از صفحه In Focus ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme NovagraMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma